Waar 19.008 bouwers met elkaar netwerken.
van vele bestaande woningen worden de spouwen volgepurd.
hoe zijn de ervaringen hiermee?
zou dit ook voor nieuwbouw geschikt zijn?
Tags:
Permalink Antwoord van Aldrik Bakker op 23 November 2011 op 19.37 @Laurens en Frank,
Mijn idee is om op professionele wijze te reageren. Daarom denk ik dat Laurens genoeg gezegd heeft. Mijn toevoeging zou grotendeels alleen herhaling inhouden.
Overigens, mijn niveau, opleiding en ervaring zijn: HBO+, bouwkunde, 20+ jaar ervaring in vastgoed- en huisvestingsbeheer, en veel onderzoek en research gedaan t.a.v. bouwfysica. Ik denk dat ik weet waar ik het over heb. (Wel vreemd overigens dat wanneer je dat noemt, je dan ineens serieuzer genomen zou worden, hier op 'bouwprofs', maar dat terzijde).
Overigens die "vriend van een kennis wiens vader voorman was bij een aannemertje, en ja die had er echt verstand van.........", die ken ik niet.
Zo, weer 'on topic':
De originele vraag heeft 2 delen, namelijk bestaande bouw en nieuwbouw. Over beide kun je hele afzonderlijke boekdelen volschrijven.
Echter beiden hebben 1 ding gemeen waar het (na)isolatie betreft: verandering van de vochthuishouding en verplaatsing van dauwpunten. Dit wordt vaak onderschat. Dat zijn gewoon feiten.
Permalink Antwoord van George Balsing op 23 November 2011 op 20.06 Algemeen gesteld, denk ik dat we met z'n allen geconfronteerd worden met 'ademende'bouw en luchtdichte bouw, met diverse gradaties daar tussen in. Hoe dan ook zal er een afweging gemaakt moeten worden over de mate waarin we toegevoegde buitenlucht moeten verwarmen/koelen, dan wel er een atmosfeer in een gebouw geforceerd geregeld wordt ten koste van de besparing op het verminderde temperatuur geregelde buitenlucht aandeel. Beetje moeilijk leesbare zin misschien. Lees hem maar 2 keer dan.
Zoals altijd begint het bij het begin, de eigenaar van het gebouw/huis. In deze veranderende bouwwereld, zullen de eigenaren misschien wel beter moeten formuleren wat de doelstellingen worden, [R=5!!??] om daarna de weg uit te (laten?) stippelen naar het beoogde resultaat.
Gezien de vele mogelijkheden, ervaringen, maar ook expertise in het buitenland met technieken die we hier niet (willen) kennen, maar die misschien beter zijn dan we hier gebruiken, is het misschien wel verstandig om wat meer open te staan voor vernieuwing.
Het is een algemeen bekend verschijnsel/cultuur, dat de nederlandse bouwwereld, traditioneel denkt en doet en weinig openingen naar vernieuwing toelaten.
Daarmee zitten we onszelf en elkaar wat in de weg om slagvaardig in een veranderende bouwwereld te opereren.
En dat is ook een feit, en erg jammer.
Niet echt on-topic, dus zal er nu en hier over op houden, maar wat zelf reflectie kan geen kwaad!
© 2012 Gemaakt door Michel Eek.